Méér dan een "maniertje" (slot)

 

Danke sehr!!
 ❤ 


Zo dat gaat fijn. Ik loop nu (alweer) vast hierin. Bericht 2 hierover draaide ik eigenlijk al een soort van punt hierachter. Wil niet zeggen dat ik deze boekjes nooit meer oppak. 

Maar bij een verwijzing stuitte ik op een opmerking over "de geweldloosheid van Jezus". En daar loop ik nu op vast.

Wij gewone mensen moeten ons scholen. Door het leven heen worstelen we om bijvoorbeeld steeds meer "geweldloos" te worden. Steeds minder in de valkuilen van welke vorm van geweld ook te duikelijken. En zo stapje voor stapje werken we aan deze transformatie. Meer of minder bewust. Een Gandhi moest dat óók. Hij vertelt daar zelf over.

Maar Jezus? Christus Jezus?

Misschien dat dit soort studies eerst een duidelijk standpunt in zouden moeten nemen over Christus. Eerst de vraag : Wie is Hij voor mij? Als religiewetenschapper en als mens.

Over Christelijke tradities spreken.... zonder een ècht fundament.... Dan hangt alles toch weer in de lucht.

Die vertaling uit het Grieks dat soort zaken is wèl heel waardevol. Voor mij.

Het kan ook dat ik het Gandhiaanse helemaal achter me moet laten. Hoe waardevol ook. Ik doe er helemaal niets aan af. Maar de weg van Christus voert verder. 

Ik heb het bewust niet over "de christelijke weg". Voor mij is dat iets anders dan "de Weg van Christus" of Christus als de weg. In de zogenaamde "christelijke" wegen is vaak weinig herkenbaar van Christus als de Zoon van God. Waardoor we het ook allemaal te luchtig opvatten en oppakken. De navolging van Christus hangt toch ook te vaak aan elkaar van "maniertjes". Meer een proberen uiterlijk na te doen dan innerlijk je overhoop (laten) halen. 

Christus heeft ons geen "leer" gegeven zoals zovele leraren of goeroes. Een leer kan je toepassen in het dagelijks leven. Doe je dat niet dan zondig je. Dan ga je biechten. En alles vergeven en vergeten. (Ik spot hiermee niet) 

Christus bracht zichzelf. Dat is het verschil met de leraren. Het enige voorbeeld dat Hij ons gaf was (hoe te) sterven. En in/door het sterven vindt de Transformatie plaats. Nieuw leven na 3 dagen. Welke grote leraar heeft dat ooit gedaan??? Ja, doodgaan wel. Maar dan..... Maar dan??? 

Christ is risen. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....