Wie, wat, hoe en waarom???

 

"Wie ben ik, 
Wat doe ik 
en
waarom eigenlijk 
??? 


Het is gemakkelijker deze dagen de hele dag naar radio en TV te luisteren en te kijken, onze mening volop te spuien, onze zorgen te uiten, te oordelen en te veroordelen wel of niet terecht... dan orde op eigen zaken te stellen. Daar waar ik iets zou kùnnen doen doe ik het meestal niet, zeker niet in tijden als deze. Liever speculeren en ons angst aan laten jagen.... 

Wie dit in de smiezen krijgt ziet de "afleidingsmanoeuvre". Met beide handen grijpen we het aan in plaats van onszelf bij de kladden te pakken.

Het kwaad misleidt ALTIJD. Het zal altijd trachten de aandacht van zichzelf af te leiden om zo greep proberen te krijgen op wie en wat hij wil...In het groot is dat zo maar ook in het "klein" wanneer je hier überhaupt dit woordje "klein" durft te gebruiken. 

Zolang we gefascineerd blijven door wat zich afspeelt elders "zien" we niet. Door afstand te nemen, niet in emoties te schieten, niet te speculeren, niet het eindeloos : "als dit... dan dat"... houd of krijg ik ruimte het "boze" in mijzelf waar te nemen. Heb ik tijd om fouten te herstellen... Of mijzelf af te vragen : Waar ben ik in godsnaam mee bezig"?! ... Misschien word ik dan (eindelijk) stil en ga over tot actie....

Dat is heilzaam niet alleen voor mijzelf of voor mijn directe omgeving... Ook niet alleen voor direct betrokkenen. 

Onze "zonden" maar ook onze oprechte "goede wil"  zonodig omgezet in daden reiken véél en véél verder!!

*

 Het is zinvoller èn eerlijker dan bidden om vrede terwijl ik het leven van mijn naaste en daarmee (altijd!) mijn eigen leven tot een "hel" maak. Dit is méér dan een gebed om vrede. Dit is méér dan een paar  woorden die ons zo gemakkelijk over de lippen komen. En... ikzèlf kan mijn "wil tot vrede" hier en nù verhoren. Een "oorlogstoestand" veranderen in "Vrede".

*

 Dat is niet een angstige capitulatie omdat ik "in het nauw ben gedreven " . Dat is géén "gezichtsverlies". Dit is een "vrije daad". 

Dit is de boodschap afgeven :

 "De Vrede is met /in mij, in U, in ons".

De "Vrede" is er wanneer we Hem oprecht zoeken. 

Dit is Vredes-Werk.... 

+++

Het komt aan op mijn eigen "handel en wandel".


Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....