Welke "werkelijkheid" kies jij?

Vluchtpoging.. 
Een paar jaar nu al verbaas ik me bijna dagelijks over het volgende :
Er zijn mensen die wanneer ze een fout hebben gemaakt, misschien zelfs een ernstige fout, deze fout proberen te bedekken met opeenvolgende fouten en leugens. Ze leven in een voortdurende onrust en zelfs angst dat het alsnog uitkomt. Maar ook lijkt met het waanidee dat wat je niet ziet er misschien ook wel niet is of niet gezien wordt. Een soort vulkaan waar ze op leven die ieder moment tot een uitbarsting kan komen.

"Nieuwe geboorte"... 
Er zijn andere mensen. Die schrikken zich rot van hun wellicht zeer ernstige fout die misschien ook nog te vermijden was geweest. Maar zij dekken niet toe in de hoop dat het nóóit bekend zal worden. Zij weten dat het ze onrust zal blijven bezorgen en kiezen de andere weg : toegeven, bekennen en zoveel als mogelijk herstellen. En dan na een poosje kan iedereen weer in een zekere rust en harmonie met elkaar verder werken. 

Twee heel verschillende manieren van reageren. Misschien zou je beetje kort door de bocht kunnen zeggen : de eerste leeft in een egoïstisch waandenkbeeld : angst voor een "afgang". Een leven vanuit het ego.
De tweede leeft in een andere Werkelijkheid, in het Licht... En blijft daar in ondanks gemaakte fouten. 
Vrienden... 
Een vraag die bij dit alles rijst is : Wanneer ik "toeschouwer" ben van zoiets, als vriend, collega of wat dan ook en ik vermoed of ik wéét zelfs wat gaande is , een ernstige " fout" gemaakt maar pogingen alles onder de mat te schuiven....Of zie of merk ik iets van de gevolgen...heeft het dan iets te maken met de vrijheid van de  "schuldenaar" wanneer ik probeer " in te grijpen"? Wiens vrijheid ontneem ik eigenlijk? En ontneem ik vrijheid of wanneer ik verder kijk dan mijn neus lang is..... gééf ik vrijheid?
 Hoe zit het met alle negatieve gevolgen voor anderen? Geef ik de "schuldenaar " een  schijnvrijheid om van alles en uiteindelijk óók zichzelf kapot te maken? En volgende vraag en mijn laatste: Waaròm eigenlijk?? 
Pas op voor wie het woord 
misbruiken!! Dan maakt 
een woord méér kapot 
dan je lief is!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....