Popi-jopi of “truttig?"







Wanneer men al snel tevreden met een uitspraak als kinderen opvoeden met Christelijke normen en waarden omdat het gezinnetje zo "gezellig" lijkt daar ergens op een camping dan gaan bij mij nogal wat alarmbellen af. Waarom?

Wanneer ik dat zo uitspreek lijk ik nogal tevreden met mijn eigen zg Christelijke normen en waarden. Daar zit een adder onder het gras. Wie dit niet kan volgen dan is de truc die ikzelf toepas eens bij mijzelf in het eigen hart na te voelen hoe het voelt wanneer ik dat zo uitspreek. Doe dat met vrijwel alle uitspraken die je over anderen doet zo. Positieve en negatieve. Voel liefst voor je het uitspreekt eens na : wat wil ik hiermee nu eigenlijk? En waarom? Oh, oh, oh!! 

Nóg een alarmbel : wàt zijn Christelijke normen en waarden? Een soort gezellige, veilige, overzichtelijke spirituele "Balkenendenorm-en". Nou ja, tel uit je winst.

Volgende alarmbel : ik wantrouw zeker niet ieder gezellig "gristelijk" gezinnetje hoor en misschien zat het wel goed in dit voorbeeld. Hoewel dat het geen "truttig" gristelijk gezinnetje was overtuigt ook niet ècht. Over "truttigheid" kan je ook heel verschillend denken net als over christelijke waarden en normen. Maar  de indeling truttig /niet-truttig vind ik ook wel weer verdacht. Waarom dit nu weer? En waarom zouden dan zg "truttige gristelijk" gezinnetjes, die ik als "truttig" bestempel meer verdacht zijn dan die fijne vlotte weet ik wat voor christelijke gezinnetjes. Het zijn mijn eigen voorstellingen die ik hierbij uitspreek. En vooroordelen. 

Wat een mazzel dat het géén truttig gezinnetje was. Boften zij even met dit fijne oordeel. Dus niet truttig, gezellig in de tent met elkaar omgaan, pa die het over christelijke waarden en normen heeft. Àlles koek en ei.... Hopen we dan maar als ze met z'n allen weer achter de voordeur verdwijnen. 

Het kan ook wijzen op een soort angst zèlf als Christen voor truttig door te gaan. En dan proberen we het op z'n "popi-jopi". Oa door dit soort kreten en verhalen. Toch? 

Als ik van een ander zeg dat ie niet truttig is zeg ik eigenlijk dat ik zèlf dùs niet truttig ben. Of mijzelf niet truttig vind. Vergis je niet een ander kan daar anders tegenaan kijken ook al denk je nu "popi-jopi" over te komen. 

En mijn mening doet er niet toe ik weet het 😭 maar ik zeg hier toch dat ik nog liever van doen heb met een zg "truttige" gristen wat dat dan ook mag zijn dan met popi-jopi figuren. 
Welterusten  lieve vrienden. Trek het je niet aan alleen wanneer de schoen je past... Anders krijg je blaren. 😁 

Volgende keer misschien wel een vervolg. Ik heb nóg wel wat op mijn "gristelijke" lever!! Ja ja ik was weer even op een bepaalde plaats... 🙏🙏🙏
Onderwerpen zouden kùnnen zijn : geschiedvervalsing, sociale omgangsvormen (of gebrek daaraan) Liefde of gemis daaraan. Ook deze dingen hebben àlles van doen met onze zg Christelijke normen en waarden. Voor mij meer iets als gewone medemenselijkheid of een gebrek daaraan. Menselijke normen en waarden dus. 

Hoewel ik vannacht droomde van iemand, haar zachte stem hoorde ik. Geen advies. Dat geeft ze zelden. Om gelijk hebben of krijgen gaat het ook nooit. Gewoon iets : al lig ik in mijn tentje nu, ik bèn er hoor. Tegelijk weet ik ook dat ze iets zou zeggen als : laat ze. Sommige dingen/mensen verander je niet. Laat los en doe jij wat je kàn en moet doen. 

Een leuke die ik nu verzin :

Energievreters moet je uit het stopcontact trekken. 😁 

Zoiets bedoelde ze. En zó kunnen dromen werken. 


Géén twitterberichtje van 10 woorden. Dus ik ben veilig. Hier wordt bij voorbaat niet op gereageerd. 😍 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....