Méér dan een "maniertje" 2

Misschien
dit??? Zeg 
niet te snel 
"Nee". 



Opnieuw begonnen in dit boekje. En nù overtuigen de eerste bladzijden me wel dat doorlezen de moeite waard is.
De schrijver begint bijna meteen over een vertaling uit het Grieks. De voor ons bekende zin: "Weersta het boze niet". 

Maar wanneer klopt wat hij hier schrijft staat dat er niet. Hij gaat in op het Griekse woord "antistēnai". En dat betekent niet dat we ons niet tegen "het kwaad" mogen verzetten. Het zou véél meer aanduiden : verzet je niet met geweld tegen kwaad.

De Derde weg van Jezus zou dan zijn die tussen "fight or flight". Vechten (geweld) of vluchten (passief). 
Verzet zonder geweld is de derde weg. 


Dàn kom je ogenblikkelijk bij de vraag wàt is geweld? Welke verschijningsvormen? En wat kan het antwoord daarop dan zijn?  Geweld is niet alleen met fysieke wapens. 

Weet weer niet of dit als de tang op een varken slaat maar ik ga toch eens puzzelen of ik iets kan met de "Verzoeking in de woestijn" direct na de doop in de Jordaan. 
☀️ 


Nu weer een paar uur later... misschien moet ik eerst maar eens een nachtje erover slapen maar toch nog even dit :
Ik merk al lezend dat ik toch moeite heb met te spreken over de geweldloosheid van Jezus. Laat staan over de geweldloosheid van de Christus Jezus. Er klopt daar iets niet aan.... lijkt wel. 
Ik kan toch ook niet zeggen dat God geweldloos is.. 🙄 Zoiets... misschien. 
☀️ 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....