Michaël...

 



Vroeger merkte ik soms dat er angst was wanneer ik bepaalde voordrachten van Rudolf Steiner las. Mmmmm. Tja... Wéér zo'n goed bedoeld advies.. denk ik nu. Ècht goed bedoeld. En toch... Hoe verkeerd denk ik nu óók. 

Wanneer je zo de krant leest dan kan de schrik je om het hart slaan. Waar zitten we in en wat staat ons nog te wachten? Wàt te doen?  Wat kan ik doen? De boeken van Steiner in een hoek smijten omdat het angstig zou kunnen maken? Of de krant niet meer lezen omdat het op mijn zenuwen werkt? 

Gewoon de kop in het zand? Wat ik niet zie en niet weet is er niet? Misschien waait het over... Hopelijk geen orkaan die al het zand verplaatst en ik alsnog onverwacht de puinhopen zie. Ik sta onder de blote hemel en heb het niet eens gemerkt... Alles weg!

Is het waar dat wat ik niet weet me niet deert?? Is dat waar of werkt het onbewust ziekmakend en verlammend?? Ergens diep verborgen?? Wat is gevaarlijker : weten of niet-weten?

Wàt ik merk is dat een weten zoals Rudolf Steiner dat brengt adembenemend is maar tegelijk "leven" geeft. Hij windt er geen doekjes om. Hij zegt niet dat we de krant maar beter niet kunnen lezen vanwege onze misschien "zwakke zenuwen". Nee.

Lees je krant, weet wat er op het fysieke plan in de wereld gebeurt. Sluit je daar niet voor af. Maar probeer tegelijk te bevatten de krachten die werkzaam zijn in en achter al dit gebeuren. Niet wat we zien met onze fysieke ogen, niet wat we horen met onze oren is de werkelijkheid. Kijk er doorheen, kijk er àchter. Zie de onzichtbare krachten en machten. De goede èn kwade. Net als we kunnen doen wanneer we een plant stil waarnemen.. en dan door kunnen dringen tot het onzichtbare wezen dat daar werkzaam is.

Onze eigen Engel... 


Niet de fysiek waarneembare wereld is bepalend maar de onzichtbare wereld. Zo is het met iedere mens en met de gehele mensheid. 

Déze kennis geeft macht en kracht. Maar een geheel andere macht en kracht dan de wereld ons laat zien. Zó kan ik ook stil en rustig temidden van al dit rumoer mijn weg gaan. Met open ogen en oren. Weten, ècht weten brengt innerlijke stabiliteit en vrede. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....