Nederigheid.

 "In de wereld maar niet van de wereld" zijn...

Voor mij betekent dat ongeveer :

Een doodgewone wereldburger en medemens ben ik, wil ik zijn. Ik plaats mij op geen enkele manier buiten de gewone maatschappij. Ik bèn niet beter en ik voel me niet beter. Als heel gewoon mens kan ik onopvallend mijn leven mèt anderen leven. Ik ben met hart èn ziel in de wereld.

Dat ik niet "van" de wereld ben dat ligt op een heel ander niveau. Zijn wel nauw met elkaar verbonden, verweven zelfs...Het is mijn "binnenwereld" waar een ander niet zomaar toegang toe heeft.

Wie vanuit hoogmoed zegt dat hij/zij niet vàn de wereld is, verwart daar het een en ander... Zo iemand zit met huid en haar vast aan deze wereld. Hij is niet slechts in deze wereld maar ook vàn deze wereld.

Een verwarde persoon... Alleen door nederigheid in de ware en mooie zin van het woord is het mogelijk geheel in de wereld te zijn zonder een prooi te worden van de "gekkigheden" die we op aarde tegenkomen. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....