Wat wil ik? !

Tagore. 


 Er zijn velen die zich bezighouden met buitenzintuigelijke waarnemingen, met reïncarnatie, met astrologie, met weet ik wat meer. Onderzoek alle dingen... Niets mis mee...

Maar toch.... Waaraan kan ik van "buitenaf" zien dat er toch bij velen iets heel erg mis gaat??

Voor mij is bepalend te zien of iemand groeit in de liefde of niet. Groeit in vergevingsgezindheid of niet. Groeit in de bereidheid te offeren of niet. 

Rabindranath Tagore. 

Bij dit laatste is verraderlijk wanneer er een bereidheid lijkt te zijn om bijvoorbeeld in eenvoud te leven. Ook dat kan heel, heel liefdeloos zijn wanneer ik een ander hetzelfde probeer op te dringen of veroordeel omdat deze niet hetzelfde doet als ik. Wanneer ik een ander met schuldgevoelens oplaad. Mijn program is het enig juiste..... Dan ben ik niet in de liefde...

Tagore. 

Wanneer ik bijvoorbeeld politici, artsen enzovoorts de hel inwens, ze verrot scheld of erger, complotten uit de mouw schud omdat deze niet doet wat ik wenselijk vind, dàn ben ik niet in de liefde. Ja mensen ook die politici waar ik het hartgrondig mee oneens ben.... "Bid voor wie u vervolgen".  

Kerst : "Vrede op aarde....". Maar deze vrede zal ik zèlf gestalte moeten geven in het dagelijks leven. Het "Kerstkind" geeft vrede in het hart wanneer ik dat wil... Van goede wille ben om vervolgens daar iedere dag, iedere minuut, iedere seconde aan en voor te werken. Een "goedkope" of gemakkelijke vrede schenkt het Goddelijk Kind ons niet. Wie niet bereid is ook zèlf offers te brengen zal in het hart niet de Vrede van deze Vredevorst kunnen ervaren.

Ook mijzelf kan ik op deze wijze toetsen wanneer ik een "ontwikkelingsweg" ga : groei ik in de liefde, in vergevingsgezindheid, in de bereidheid te offeren... óók  mijn overtuigingen en ideeën? Mijn gewoontes ook waar ik zo aan gehecht kan zijn? 

Advent... Schoon schip maken, reiniging, opruimen  van onze "stal". Kan het Kind straks een fatsoenlijk "onderdak" geboden worden?? Of.... 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....