Mediteren.

 

Meditatie, gebed, lezing van een Heilig Boek onder alle omstandigheden. Dat wil zeggen dat ik het niet laat afhangen van mijn stemming bijvoorbeeld. "Geen zin hebben" is geen reden het niet te doen. Integendeel. Ziekte evenmin. Ouderdom... wàt een kans. Zeker de oudere mens heeft gelegenheid misschien wel "plaatsvervangend" te bidden, te mediteren.

Er zijn veel mensen die niet (meer) in "alle rust en vrede" kunnen mediteren of bidden. Vaak is er ook weer méér mogelijk dan men denkt!! Dat wel. Maar denk eens aan al de vluchtelingen. Mensen die verjaagd zijn van "huis en haard" door wat dan ook. (Niemand doet dat voor de lol!). Een geregeld gebedsleven, meditatie, een Heilig Boek lezen is dan vrijwel uitgesloten. 

Van groot belang is dat wie nog wel de gelegenheid heeft tot "Stille Tijd" dit ook doet. Het is geen luxe en niet een aardige "tijdsvulling". 

Zo langzamerhand ben ik het als een onding gaan ervaren te spreken over "Christelijke" meditatie. Vroeger was dat anders. Ik kickte daarop om het wat plat te zeggen. Nu krijg ik een knoop in de maag ervan. Het voelt voor mij nù zooo pretentieus, zoooo arrogant. Dat is één. 

Het zondert mij af van een groot deel van de mensheid. Ik neem zo stiekem voor mijzelf een uitzonderingspositie in. Een gevoel kan ik in mijzelf ongewild oproepen dat mijn "christelijke" mediteren meer waarde (voor God) heeft dan het mediteren van bijvoorbeeld de Hindoe Gandhi. 

Dankbaar ben ik Rudolf Steiner voor zijn boek :

"Wie erlangt man Erkenntnisse der Höheren Welten?".

(Vertaald  in het Engels en ik denk in veel meer talen GA10) 

 Een wàre Meester aan het woord. Een boek te gebruiken door iedereen die wil mediteren/bidden van welke religie ook. Open en vrij. Een boek juist voor deze tijd en voor iedereen.


 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Verleden, heden, toekomst (nú)!

Stoppen met liegen....